A Gomba Levente Gimnázium tanulói is részt vettek az ökotábor foglalkozásain

2014.11.04 16:58

Ökotábor Erdélyben

Nagy megtiszteltetés érte intézményünket, mivel egy nyertes TÁMOP-os pályázat keretében, „régi értékek, új módszerek a jövő nemzedékéért” címen a putnoki és ózdi középiskolák teljes ellátással, hatnapos erdélyi táborozáson vehettek részt. Iskolánkat 20 tanuló, valamint Endrésik Zsolt és Igo Zoltán tanár urak képviselhették a program során.

2014.10.28. Első nap

Kedd hajnalban indultunk „Erdélyországba”, sejtve azt, hogy a 700 km és az ottani közlekedési viszonyok hosszúra nyújtják az utunkat. Nem csalatkoztunk, mivel 14 órán keresztül tartott az utazás. Rengeteg látnivaló mellett haladtunk el, melyről tanáraink „idegenvezetésével” számtalan hasznos információhoz juthattunk, amit egy úti beszámolóban le is kellett írnunk. Kiemeltük Nagyvárad, Csucsa, Bánffyhunyad, Torda, Marosvásárhely, Szováta, Parajd, Székelyudvarhely, Szentegyháza, Csíkszereda települések neveit és jelentőségét.

Célállomásunkra, Gyimesközéplokra megérkezve, a Borospatak Skanzenben nagy szeretettel és meleg vacsorával fogadtak minket. Elfoglaltuk szállásunkat és nekiláttunk kipihenni a hosszú út fáradalmait, mert tudtuk, hogy másnap túra lesz.

2014. 10. 29. Második nap

A svédasztalos reggeli elfogyasztása után a Skanzen érdekességeit tekintettük meg: a néprajzi értékeket őrző múzeumot és a még működő vízimalmot. Láthattuk és részt vehettünk a kenyér megszületésében: az őrlés, dagasztás és sütés fázisaiban. Ebéd után a Gyimesi hegyoldalak meredekségével szembesültünk, mikor gyalogtúra keretében felkerestük a Sebő Ödön tiszteletére állított keresztet. A délután folyamán meglátogattuk a Böjte Csaba által alapított Vigasztaló Szentlélek Szeretetotthont Gyimesbükkön. Az árva gyerekek örömmel fogadták az iskolánk által felajánlott adományokat. A hosszúra nyúlt beszélgetés után megnéztük a falu többi nevezetességét: a Kontumáci kápolnát, az „ezeréves határ” nyomait és a Rákóczi várat. A vacsora után, az esti órákban Molnár Szabolcs és Sára Ferenc által ismerkedtünk a helyi népszokásokkal, népdalokkal és táncokkal.

2014.10.30. Harmadik nap

Reggel buszos kirándulásra indultunk. Útközben megálltunk a Madéfalvi veszedelem, a „székely holokauszt” emlékművénél. Következő úti célunk Gyergyószentmiklós volt, ahol a magyar tannyelvű Salamon Ernő Gimnáziumban láttak minket vendégül. Betekintést nyerhettünk az iskola szépen berendezett múzeumába is. A nap másodok felében a természeti látványosságoké volt a főszerep. Először sétát tettünk a Békás-szoros égbe nyúló sziklafalú hasadékvölgyében, majd megnéztük a hátborzongató szépségű Gyilkos-tavat. A természetföldrajzi magyarázatok mellett elmondták nekünk vezetőink, hogy milyen mondák kötődnek ezekhez a helyekhez.

Este Berszán Lajos plébános úr mesélt meghatóan a magyarságukért folyó harcukról, az oktatásról és a hit szerepéről a székelység és a csángók körében. Tartalmas és tanulságos nap volt ez.

2014.10.31. Negyedik nap

A délelőtti órákban hagyományos tevékenységekbe nyerhettünk aktív bepillantást. A lányok nemezeltek, melynek elkészített darabjaival el is dicsekedtek. A fiúk egy régi csapatsportot, a métát próbálhatták ki. Az iskolák összesen négy csapatot állítottak ki és körbajnokság keretén belül versenyeztek egymással. A küzdelmekből a Gomba Levente Gimnázium fiai „Gömöri démonok” elnevezésű csapata másodikként került ki. Ezúton is gratulálunk Kolozsi Zsolt csapatkapitánynak és legénységének! A méta meccsek alatt íjászkodni is volt lehetőség, ami szintén sikeres programmá vált. Délután megmásztuk az 1350 méter magas Pogány-havast, és megtekintettük a Szent László tiszteletére emelt kápolnát is.

A hosszú gyalogtúra és a finom vacsora után a helyi fiatalok népviseletbe öltözve csángó táncokat mutattak be, élőzenei kísérettel. A bemutató után a diákoknak is lehetőségük volt elsajátítani több-kevesebb sikerrel néhány tánclépést. Ez a nap inkább a mozgásé lett, a többség el is fáradt rendesen.

2014.11.01. Ötödik nap

Szombat reggel buszra szálltunk és elindultunk Csíksomlyóra. Endrésik tanár úr sokat beszélt a hely vallási és társadalmi vonatkozásairól. Ámulva szemléltük a Szűz Mária tiszteletére emelt hatalmas és díszes kegytemplomot, azután nekiveselkedtünk, hogy felmenjünk a Nyeregbe, ahol a Búcsút szokták tartani. Útközben- akinek volt kedve hozzá -megkóstolhatta a híres borvízforrást. A Makovecz Imre által tervezett színpadon csoportképet készítettünk, majd mécseseket gyújtottunk a halottak napja alkalmából. Átéreztük, hogy nem lehetünk otthon ezen az eseményen, így a távolból emlékeztünk meg szeretteinkről. A csend szinte beszélt hozzánk ott. Megható perceket élhettünk át együtt. A következő megállónk a Nyerges-tető volt, melynek kopjafái nemzeti, történelmi zarándokhellyé váltak az évek során. Az utunk utolsó állomása a 950 m magasságban, vulkáni kráterben kialakult Szent Anna tó lett, melynek szépsége elbűvölt mindannyiunkat.

Az este folyamán az eddig megismert, Erdéllyel kapcsolatos történelmi-földrajzi-néprajzi tudásanyagból vetélkedőt szerveztek tanáraink. Nem volt könnyű, a hat csapatnak 30 rafinált feladatot kellet megoldania. A győztes a Gomba Levente Gimnázium 12-13. évfolyamos diákjaiból álló csapat lett, Horváth Eszter irányításával. Ezúton is gratulálunk Nekik! A megmérettetés után a másnapi visszaúttal kapcsolatos pakolásé lett a főszerep.

2014.11.02. Hatodik nap

Ottani idő szerint reggel hétkor indultunk vissza kis hazánkba. Sajnáltuk, hogy ilyen hamar vége lett a kirándulásnak, de már azért az otthoniak is hiányoztak. A 15 órás utunkat kétszer is „színesítette”, hogy a román rendőrség ellenőrizte buszainkat, nem éppen szívélyesen. A hazaút során megálltunk Farkaslakán, Tamási Áron sírjánál, ahol mécseseket gyújtottunk nagy írónk tiszteletére. A következő megállók Korond és Parajd, ahol megmaradt pénzünkből ajándékokat vettünk a szeretteinknek. Nem volt egyszerű abban az árudömpingben választani.

Istennek hála, hogy mindenki épen-egészségesen, élményekkel gazdagodva érkezett haza. Aki még nem járt Erdélyben, ne hagyja ki a lehetőséget! Mindannyian érezzük, akik ott jártunk, hogy Székelyföld visszavár minket!